Revolucija u modnom svijetu započela je kada je Gen Z moda postala sinonim za hrabrost, autentičnost i potpuno novo shvaćanje odijevanja. Ova generacija, rođena između sredine 1990-ih i ranih 2010-ih, ne samo da je preuzela kontrolu nad modnim trendovima – oni su ih potpuno redefinirali.
Dok su njihovi prethodnici slijedili unaprijed određene stilove, moda generacije Z temelji se na individualnosti, samopouzdanju i slobodi izražavanja koja ne poznaje granice.
Gen Z moda piše vlastita pravila
Kako se odijeva generacija Z postalo je pitanje koje fascinira modnu industriju širom svijeta. Za razliku od milenijalaca koji su odrasli dogovarajući s prijateljima što će obući jer je jednaka odjeća davala osjećaj pripadnosti, pripadnici generacije Z žele nositi komade koje nitko drugi nema. Ako netko uđe u prostoriju noseći istu odjeću kao oni, to ih vjerojatno uznemiri jer njihov Gen Z stil počiva na jedinstvenom samoizražavanju.
Ova vječno online generacija traži inspiraciju i divljenje na internetu, pa se mladi sve više pozivaju na internetske trendove da bi opisali što traže. S obzirom na to koliko generacija Z živi na internetu, također im je važno da njihova odjeća bude prikladna za fotografiranje i paradiranje na društvenim mrežama. TikTok moda i Instagram influenceri postali su glavni pokretači modnih trendova, zamjenjujući tradicionalne modne časopise i revije.
Streetwear kao novi jezik mode
Modni trendovi generacije Z obilježeni su dominacijom streetwear kulture koja je postala univerzalni jezik mladih. Ovaj stil uključuje opuštene i udobne komade poput oversized majica, sportskih jakni, trenerki i tenisica, a brendovi poput Supreme, Off-White i adidas imaju snažan utjecaj na ovu estetiku. Streetwear nije samo moda – to je način života koji odražava urbanu kulturu i želju za autentičnošću.
Generacija Z voli se igrati sa svojim proporcijama s prevelikom odjećom. Kada stilizirate veće komade, stilisti predlažu da ih uravnotežite s pripijenijim komadima – uska košulja uz široke hlače ili uske hlače uz široku košulju.
Smrt skinny jeansa i rađanje nove ere
Možda je najjasniji primjer kako moda generacije Z mijenja pravila odijevanja potpuno odbacivanje skinny jeansa, trenda koji je dominirao modom početkom 21. stoljeća. Dok su milenijalci odrasli u traperu koji je postupno postajao sve pripijeniji i skraćeniji, kako je generacija Z odrastala, situacija se okrenula u suprotnom smjeru, dajući prednost dužim i opuštenijim oblicima.
Umjesto skinny jeansa, Gen Z stil preferira baggy jeans, cargo hlače i široke traperice koje omogućuju veću inkluzivnost, pristajući različitim tjelesnim tipovima. Ovi stilovi nude kombinaciju udobnosti i ležernosti, ali i omogućuju mladima da kreiraju raznolike outfite – od opuštenih dnevnih kombinacija do urbanih, streetwear izgleda. Generacija Z prihvaća različite tipove tijela i odbacuje ideju jednog standarda ljepote.
Y2K nostalgija kao kulturni fenomen
Jedan od najfascinantnijih aspekata modnih trendova generacije Z je njihova nostalgija za Y2K stilom – modom s početka 2000-ih. Prvo su se vratile 90-e s kratkim haljinama, dječjim majicama i šeširima, a onda je uslijedila renesansa Y2K trenda: strukovi su se smanjili, sunčane naočale pastelnih tonova ponovno su se pojavile, a žene su izvlačile Juicy Couture trenirke iz skladišta.
TikTok moda odigrala je važnu ulogu u vraćanju ovog trenda. Mladi su počeli istraživati vintage trgovine i second-hand shopove u potrazi za komadima koji oslikavaju estetiku 2000-ih. Julia Fox dospjela je na naslovnice zbog hlača sa stidnom kosti, Addison Rae i Bella Hadid uočene su u Ed Hardyju, a Ice Spice prošetala je crvenim tepihom dodjele Grammyja u prilagođenoj Baby Phat kombinaciji.
Influenceri kao novi modni autoriteti
Instagram influenceri poput Emme Chamberlain, Belle Poarch i Olivie Rodrigo postali su nova lica mode, zamjenjujući tradicionalne modne ikone. Emma Chamberlain, s milijunima pratitelja, postavila je novi standard za autentičnost u modi, često kombiniraju vintage komade s modernim brendovima na način koji izgleda spontano i prirodno.
Bella Poarch, više od TikTok zvijezde, postala je modna ikona svojstvenog prava. Njen prepoznatljiv stil koji često uključuje streetwear i hrabre dodatke osvojio je veliku publiku. Prema istraživanju YPulse, 72% generacije Z izjavilo je da cijeni samoizražavanje kroz modu, a Bella ga odlično utjelovljuje.
Održivost kao nova modna religija
Kako se odijeva generacija Z usko je povezano s njihovom sviješću o okolišu i društvenoj odgovornosti. Trend “underconsumption core” koji je eksplodirao na TikToku zagovara životni stil temeljen na svjesnoj potrošnji, minimalizmu i održivosti. Umjesto masovne kupovine jeftine odjeće koja često završi na odlagalištima otpada, ovaj trend zagovara ponovno korištenje, popravljanje i kupovinu odjeće iz second hand trgovina.
S povećanim interesom za očuvanje okoliša, pripadnici generacije Z biraju održive brendove i materijale. Ova skupina naglašava važnost odgovornog konzumiranja i podržava brendove koji imaju pozitivan utjecaj na okoliš. Za mnoge pripadnike generacije Z, koji su odrasli u eri ekonomske nesigurnosti i suočeni s izazovima klimatskih promjena, potrošačka kultura postala je simbol nestabilnosti i štete.
Gender-fluid moda kao izraz slobode
Otvorenost prema unisex modi i izražavanje rodnih identiteta kroz odjeću postaje sve učestalije među generacijom Z. Oni često biraju odjeću koja nije strogo označena kao muška ili ženska, rušeći tradicionalne rodne norme u modi. Prozirne tkanine i donje rublje postaju simbol odbacivanja rodnih normi, a Gen Z stil sve više prihvaća gender-fluid pristup odijevanju.
Influenceri poput Bretmana Rocka, koji je poznat po svojoj živopisnoj osobnosti i hrabrim modnim izborima, inspiriraju mnoge mlade ljude da prihvate svoju pravu prirodu. Istraživanje Pew Research Centra pokazuje da 70% generacije Z cijeni autentičnost u influencerima, a Bretmanov pristup modi bez isprike rezonira s njegovom publikom.
Modni trendovi generacije Z također imaju tendenciju favorizirati dizajne koji zavaravaju. U njihovoj se garderobi vidi puno stilova koji izgledaju gotovo poput ilustracija – odjeća koja se igra s percepcijom koristeći “trompe l’oeil”, umjetnički princip u kojem se dvodimenzionalni objekti čine trodimenzionalnima.
Upotreba ovog umjetničkog izraza prirodna je za digitalnu generaciju, tražeći od gledatelja da razlikuje stvarnost od iluzije – vještinu koju je generacija Z morala njegovati usred svijeta društvenih medija. Loeweova kolekcija jesen/zima 2023. sadrži nekoliko satenskih haljina s otisnutim zamućenim slikama odjevnih predmeta iz 40-ih i 50-ih koje se čine izvan fokusa.
Sportsko nadahnuće kao životni stil
Generacija Z ne boji se kombinirati estetiku unutar iste modne kombinacije. Budući da su odrasli usred eksplozije slobodnog vremena, ne boje se dodati sportske detalje na neočekivana mjesta. Adidas Samba kombiniraju se uz haljine, trenirke i atletske kratke hlače prate svečanije, ženstvenije topove, a tenis suknje idu uz gotovo sve.
Internetski trendovi poput estetike “blokecore” inspirirane nogometom otvaraju novu eru sportske robe, posebno dresova, unutar mode. Ovaj trend pokazuje kako TikTok moda može transformirati sportsku odjeću u izraz visoke mode.
Budućnost mode u rukama generacije Z
Moda generacije Z nije samo prolazni trend – to je fundamentalna promjena u načinu kako pristupamo odijevanju, kupovini i samoizražavanju. Ova generacija, koja čini četvrtinu svjetskog stanovništva, već sada ima značajan utjecaj na način na koji brendovi pristupaju dizajnu, marketingu i distribuciji proizvoda.
Prema analizi portala Business of Fashion, najdraža stvar na koju generacija Z troši novac upravo je moda – više nego na video igre, glazbu ili restorane. No, njihove shopping navike drugačije su od starijih generacija jer su vrlo kritični prema modnoj industriji.
Kontinuirana analiza preferencija generacije Z omogućuje modnim brendovima da održe korak s brzim promjenama u modnim ukusima te da stvore proizvode i marketinške kampanje koje odražavaju autentičnost i vrijednosti generacije Z.
Generacija Z transformirala je modnu industriju svojim zahtjevima za održivošću, personalizacijom i autentičnim iskustvima. Njihov utjecaj postavlja nove standarde i oblikuje budućnost modne scene kroz kombinaciju nostalgije, inovacije i društvene osviještenosti.
Gen Z moda nije samo o odjeći – to je o identitetu, vrijednostima i načinu života koji prihvaća raznolikost, kreativnost i autentičnost. Dok starije generacije možda ne razumiju zašto mladi kombiniraju vintage komade s futurističkim dodacima ili zašto nose suknje preko hlača, jedna stvar je jasna: generacija Z piše vlastita pravila mode, a ostatak svijeta ih slijedi.
Ova revolucija tek je početak. Kako generacija Z stječe sve veću kupovnu moć i utjecaj, možemo očekivati još radikalnije promjene u načinu kako shvaćamo modu, stil i samoizražavanje. Budućnost mode je u rukama generacije koja ne poznaje granice – i to je možda najbolja vijest koju modna industrija može dobiti.