Povijest štikli: Kako su štikle postale popularne?

Život na visokoj peti: kako su štikle postale popularne?
pixabay.jpg

Iako su u današnjem svijetu uglavnom potisnute u žensku domenu, štikle imaju dugu povijest kod oba spola. Ove cipele produljuju noge, a postoje dulje nego što mislite. I nisu uvijek bile samo modni izbor! Visoke pete izdržale su ratove, zakone, kulturne, društvene i političke revolucije, razne uspone i padove, a njihova je popularnost ostala skoro netaknuta.

Štikle i njihova povijest, koje je njihovo porijeklo?

Najraniji poznati primjer visokih potpetica dolazi iz starog Irana u 10. stoljeću. U to vrijeme Iran je bio poznat kao Perzija. A upravo je perzijska vojska imala čast nositi prve štikle, prve visoke pete.

Perzijanci su bili izvrsni konjanici, a konjica je činila važan dio perzijske vojske. Vojnici na konjima jurišali bi na neprijatelja stojeći u sedlu kako bi ispalili luk. Pucati lukom s konja u jurišu nije opasan podvig. Bila je potrebna nevjerojatna količina vještine i malo pomoći neke pametne obuće. Upravo su ovdje svoju prvobitnu svrhu našle štikle, tj. ono što su bile preteče štikli.

Perzijanci su to osmislili prilično domišljato. Duža peta pomogla je njihovim stopalima da, kad su ustali da ispale luk, ostanu u stremenima. Unatoč godinama koje su prošle, isti princip se koristi i danas. Zato kaubojske čizme i čizme za jahanje imaju blok petu.

Do 12. stoljeća nove ere, visoke potpetice stigle su do Indije. Ipak, ove su možda bile sličnije platformama nego štiklama s peticom. No, ono što je zanimljivo je da je ovo najraniji izvještaj o ženama koje su nosile štikle.

Kad su štikle stigle u Europu..

Perzijsko Carstvo imalo je prilično jake trgovačke veze s europskim zemljama i carstvima. Tako je vjerojatno da je sama ideja o cipelama s visokom petom došla trgovačkim kanalima. Stoga, trgovački putovi nisu samo metode razmjene dobara. Unutar njih se odvija i ogromna količina kulturne razmjene. U svakom slučaju, do 15. su stoljeća žene u Europi, a posebno u Španjolskoj i Veneciji nosile cipele s visokom platformom zvane chopines.

Izvorno su bile vrsta klompi koje su se nosile preko normalne cipele kako bi se onaj koji ih nosi izvukao iz prljavštine i blata čime su bile pretrpane srednjovjekovne ulice. Međutim, s vremenom su postale pravi modni izričaj, osobito u Veneciji. Kurtizane i plemkinje počele su nositi sve veće štikle i potpetice, no one su im davale prilično klimav hod. Na kraju je venecijanska vlada donijela zakon koji je visinu chopina ograničio na 7 i pol centimetara, ali većina ih je taj zakon zanemarivala. To je bio prvi zakon koji se odnosio na visoke pete, odnosno štikle.

Štikle i vrhunac njihove mode

Do 17. stoljeća cipele s visokom petom poprimile su oblik sličniji današnjim potpeticama. Prsti su bili niže od tla, ali je peta bila podignuta malim blokom. Ipak, u početku su ove luksuzne i tada moderne cipele nosili muškarci.

Te štikle 17. stoljeća bile su statusni simbol. Mogli su si ih priuštiti samo ljudi koji su imali dovoljno novca i na praktičnoj su ih razini mogli nositi samo muškarci koji nisu morali raditi. Kao takve, tijekom ovog razdoblja u povijesti visokih peta, one su postale cipele kraljeva, prinčeva i plemića.

Cipele s visokom petom posebno je volio nositi francuski kralj Luj XIV i počeo ih je smatrati simbolom moći. Što je viša potpetica, to je moćniji nositelj. Kralj Luj XIV toliko je volio cipele s petom da je dao napraviti mnogo pari štikli samo za sebe. Korišteni su razni materijali, kao što su saten i baršun. Dao ih je oslikati ili pobojati u crveno ili kraljevsko plavo i to kako bi dodatno naglasio njihovu raskoš. Mnoge slike Luja XIV prikazuju njegove raskošne cipele. Otišao je toliko daleko da je inzistirao da svatko tko ulazi u njegov dvor nosi crvene visoke pete.

Kao i danas, i tada su poznate osobe bile prenositelji mode i modnih ideja. Potpetice su postale sve češće i među pučankama jer su pokušavale oponašati stil kralja i njegovog dvora. To je u konačnici i dovelo do donošenja pravila o visini potpetica na temelju društvenih klasa. Samo su kraljevske obitelji smjele nositi najviše pete od oko 7 centimetara.

Cipele s visokom petom tijekom 17. stoljeća također su počele nositi i kurtizane. Kurtizane, ili žene s dvora, često su mogle raditi stvari koje njihove obične prijateljice nisu mogle.

Revolucija

Kako je 18. stoljeće prolazilo, stvari su se počele mijenjati. Prvo i najvažnije, obične žene počele su usvajati stil. Naravno, kad su i žene počele nositi visoke potpetice, morala je postojati razlika između muških i ženskih potpetica. Krhki ego plemića čak se i tada trebao zaštititi, baš kao i danas.

Ženske cipele s petom imale su tanje potpetice što ih je za nošenje činilo težim i neudobnijim. Na kraju, s početkom renesanse i prosvjetiteljstva, muškarci su prestali nositi štikle. Prosvjetiteljstvo je muškarce uvjerilo da su oni racionalna bića nasuprot iracionalnih žena, a štikle, visoke pete koje su se nosile radi statusa i mode, a ne utilitarnih razloga, bile su iracionalne.

Tako su štikle potisnute u domenu žena

Ova promjena nije bila najveća promjena koja je peta u ovom razdoblju pogodila povijest visokih. Glavna promjena dogodila se potkraj 18. stoljeća. Oko godine 1780. kada je Francuska revolucija izazvala nevjerojatna previranja. Visoke potpetice, iako su ih podjednako nosili i plemstvo i pučani, dugo su se povezivale s moći, ponosom i kraljevstvom.

Kad je počela revolucija, nitko se više nije htio družiti s plemićima i to iz straha da će izgubiti glavu. Isto tako, u drugim zemljama poput Britanije i Amerike, visoke potpetice i drugi kozmetički proizvodi smatrani su razuzdanima. Žene uhvaćene u štiklama bile bi tretirane istom kaznom kao i vještice, spaljivanjem na lomači.

Povratak štikli i njihove popularnosti

štikle
Foto: Canva

U drugoj polovici 19. stoljeća visoke su potpetice doživjele preporod. U početku su se ponovno pojavile kao petice oko 7 cm u visinu. Kako je stoljeće odmicalo patentirano je sve više i više dizajna potpetica i štikle su postale glavni dio luksuzne mode. U to su vrijeme dizajnirane Pinet i Cromwell potpetica i vrlo su se dobro prodavale.

Važno je napomenuti da su, zahvaljujući prosvjetiteljstvu, visoke potpetice u ovom trenutku svoje povijesti bile proizvedene isključivo za žene. Izum i masovna proizvodnja šivaćeg stroja 1850-ih godina doveli i do proizvodnje drugih stvari, među kojima su se našle i štikle. To je značajno smanjilo troškove i visoke su pete opet dovedene u mase.

Štikle kao pokazatelj estetike ženskog tijela

U prvoj polovici 20. stoljeća dva krvava svjetska rata progutala su većinu Europe i zapadnog svijeta. Možda smatrate da su u to vrijeme ljudi imali važnije stvari o kojima su trebali razmišljati od visokih peta. I biste bili u pravu.

Proizvođači potpetica, kao i svi drugi, bili su podložni racioniranju. Materijali poput svile, gume i kože više nisu bili dostupni pa su za potplate korišteni jeftiniji proizvodi poput pluta ili drva.

Unatoč poteškoćama s kojima su se proizvođači potpetica suočavali u proizvodnim trakama, potražnja za visokim potpeticama nije bila ništa manje. U tom su vremenu žene nosile potpetice kako bi istaknule svoje tijelo. Potpetice obično noge čine dužima, mišiće zategnutima i pomažu u podizanju stražnjice.

Pojava i širenje filma i fotografije diljem je svijeta proširila slike žena s visokim potpeticama. Poznate osobe poput Marilyn Monroe i Audrey Hepburn pomogle su uvjeriti žene da su visoke cipele s potpeticom najbrži put do srca muškarca.

Feministički stav

Popularnost štikli i drugih cipela s tankom visokom petom početkom do sredine 19. stoljeća uglavnom je odgovorna za njihovu bezvremensku popularnost koja je i danas na snazi.

Međutim, u posljednja 3 desetljeća 20. stoljeća došlo je do nekih promjena u percepciji štikla. U 1970-ima feminizam drugog vala pomogao je osloboditi žene i stvoriti novu percepciju uloga žena u društvu. Ideja o nošenju štikli kako bi se zadovoljili muškarci postala je nevjerojatno nepopularna, a visoke potpetice tijekom ove su faze svoje povijesti pretrpjele veliki pad popularnosti. Međutim, u to su doba na tržište došli dizajneri poput fantastičnog Manola Blahnika.

Njihovu su popularnost oživjeli upravo oni i to u novom obliku 1980-ih kada su štikle i čizme na petu počele nositi slavne osobe poput Madonne, Freddieja Mercuryja i Davida Bowieja i to kao modni izričaj, a ne kao kozmetičko pomagalo.

Nakon toga, u 1990-ima na sceni su se pojavili brojni novi dizajneri. Christian Louboutin, poznat po svojim štiklama s crvenim potplatima i Stuart Weitzman, poznat po svojim jedinstvenim štiklama optočenim tisućama dijamanata i savršenim čizmama do koljena.

Kako to izgleda danas?

Danas su priroda, razmišljanje i kulturološke implikacije štikli pomalo komplicirane. Postoje oni koji štikle nose u estetske i kozmetičke svrhe, a drugi da bi dali modni izričaj.

Ponekad su potpetice dio ženske uniforme, iako je većinom prisutan značajan bijes zbog ideje prisiljavanja žena za nošenjem štikli. Cipele s petom više nisu strogo ograničene na žensku modu. Uspon androgene mode vratio je štikle u sferu muškaraca. Međutim, u toj sferi još uvijek nisu toliko popularne.

Danas postoji veliki izbor stilova i vrsta cipela. Broj različitih dostupnih cipela s visokom petom pomaže njihovoj popularnosti. Danas postoji mnogo vrsta štikli i to za svaku moguću prigodu.