Znate li što je poslovni turizam? Turističke djelatnosti u pravilu su među gospodarskim granama koje su po pitanju davanja priljeva pri vrhu u svakom nacionalnom proračunu – a upravo je Hrvatska idealan primjer za to. Turizam je široko polje, a može se odnositi na klasičan hotelski ili turizam koji obuhvaća iznajmljivanje privatnih objekata, preko sportskog i pustolovnog turizma, do sve popularnije podgrane koja uključuje najam vila u Hrvatskoj.
Međutim, iako logika nalaže suprotno, turizam ne mora uvijek biti vezan uz godišnji odmor i slobodno vrijeme, zbog čega sve veći primat u određenom sektoru zauzima i nešto što nazivamo poslovni turizam.
Što je to poslovni turizam?
Poslovni turizam obuhvaća formu putovanja koje uključuje poslovne obaveze koje se obavljaju na lokaciji udaljenoj od mjesta stanovanja određene osobe. Svjetska turistička organizacija (UNWTO) same turiste definira kao ”osobe koje putuju i odsjedaju na lokacijama izvan uobičajenog mjesta boravka na period kraći od godine dana zbog zabave, posla i ostalih aktivnosti.”
Dakle, iz same definicije možemo zaključiti kako su poslovne aktivnosti integralna komponenta turizma i njegove ekonomije. U aktivnosti poslovnog turizma ubrajamo pohađanje sastanaka, kongresa, egzibicijskih skupova i korporativno ugošćivanje.
Kako i zašto je došlo do uspona?
Još 2017. godine, industrija vezana uz putovanja i turističke djelatnosti doprinijela je globalnoj ekonomiji s više od 10 trilijuna američkih dolara. Od tog iznosa, čak 1.23 trilijuna dolara inkasirano je upravo zahvaljujući poslovnom turizmu. U modernom društvu sustavi prijevoza i infrastrukture napreduju i razvijaju se velikom brzinom, gotovo kao u procesu revolucije, a u takvim uvjetima poslovni turizam ima najviše potencijala za ekonomski utjecaj na društvo nego što je to bio slučaj u prošlosti.
Središta poslovnog turizma u Hrvatskoj
U Hrvatskoj se turizam grana u brojnim smjerovima, uključujući i onaj poslovni. Predvodnici MICE (Meetings, Incentives, Conferences, and Exhibitions) aktivnosti na području Lijepe Naše tri su prekrasna grada: Zagreb, Dubrovnik i Opatija.
Glavni grad najviše privlači zbog unikatne atmosfere, pregršt konferencijskih i ostalih prostora prigodnih za poslovne evente, kao i mnoštvo aktivnosti koje se posjetiteljima nude u slobodnim satima. Dubrovnik je izuzetno popularan izbor kod različitih profila turista, što nimalo ne čudi budući da je riječ o jednom od najljepših svjetskih gradova izuzetno bogate kulture i baštine. Opatija je, s druge strane, nekadašnje austrougarsko lječilište i omanji grad kojeg karakteriziraju elegancija i unikatna arhitektura.
Uz spomenute gradove, u sferi poslovnog turizma izuzetno su bitni i istarski gradovi Poreč, Rovinj, Pula i Umag, dok na jugu Hrvatske prednjače Šibenik, Vodice, Zadar, Split i Makarska. U kontinentalnom dijelu sve više jača Osijek, ali i brojni drugi koji se ubrzanim koracima trude uhvatiti i izgraditi svoj udio u tržištu kongresne industrije.
Zašto je poslovni turizam važan?
Poslovni je turizam u poprilično snažnom i čvrstom odnosu korelacije s državnom ekonomijom. Istraživanja su pokazala kako su poslovni turisti u pravilu spremni potrošiti i do četiri puta veće iznose od onih iz bile koje od preostalih branši turizma.
Slijedom toga, poslovni turizam osigurava znatan ekonomski doprinos ne samo za lokalnu, već i za globalnu ekonomiju. Razvoj poslovnog turizma također može poput katalizatora utjecati i na razvoj napredne infrastrukture i sustave prijevoza, što donosi benefite i svim ostalim granama turizma, ali i lokalnom stanovništvu. Pozitivno utječe i na industriju ugostiteljstva (hoteli, restorani) te na turizam razonode, pošto poslovni turisti često vole spojiti ugodno s korisnim.
Poslovni se turizam najviše razvija zahvaljujući korporacijama koje teže milijune dolara, ali i državnom vrhu, u čije aktivnosti ubrajamo posjete predsjednika, premijera ili raznih ministara kolegama preko granice.