Gen Z moda: Kako nova generacija mijenja pravila odijevanja?

Revolucija u modnom svijetu zapoฤela je kada jeย Gen Z modaย postala sinonim za hrabrost, autentiฤnost i potpuno novo shvaฤ‡anje odijevanja. Ova generacija, roฤ‘ena izmeฤ‘u sredine 1990-ih i ranih 2010-ih, ne samo da je preuzela kontrolu nad modnim trendovima โ€“ oni su ih potpuno redefinirali.ย 

Dok su njihovi prethodnici slijedili unaprijed odreฤ‘ene stilove, moda generacije Z temelji se na individualnosti, samopouzdanju i slobodi izraลพavanja koja ne poznaje granice.

gen Z moda
FOTO: SHUTTERSTOCK

Gen Z moda piลกe vlastita pravila

Kako se odijeva generacija Z postalo je pitanje koje fascinira modnu industriju ลกirom svijeta. Za razliku od milenijalaca koji su odrasli dogovarajuฤ‡i s prijateljima ลกto ฤ‡e obuฤ‡i jer je jednaka odjeฤ‡a davala osjeฤ‡aj pripadnosti, pripadnici generacije Z ลพele nositi komade koje nitko drugi nema. Ako netko uฤ‘e u prostoriju noseฤ‡i istu odjeฤ‡u kao oni, to ih vjerojatno uznemiri jer njihov Gen Z stil poฤiva na jedinstvenom samoizraลพavanju.

Ova vjeฤno online generacija traลพi inspiraciju i divljenje na internetu, pa se mladi sve viลกe pozivaju na internetske trendove da bi opisali ลกto traลพe. S obzirom na to koliko generacija Z ลพivi na internetu, takoฤ‘er im je vaลพno da njihova odjeฤ‡a bude prikladna za fotografiranje i paradiranje na druลกtvenim mreลพama. TikTok moda i Instagram influenceri postali su glavni pokretaฤi modnih trendova, zamjenjujuฤ‡i tradicionalne modne ฤasopise i revije.

Streetwear kao novi jezik mode

Modni trendovi generacije Zย obiljeลพeni su dominacijom streetwear kulture koja je postala univerzalni jezik mladih.ย Ovaj stil ukljuฤuje opuลกtene i udobne komade poput oversized majica, sportskih jakni, trenerki i tenisica, a brendovi poput Supreme, Off-White i adidas imaju snaลพan utjecaj na ovu estetiku.ย Streetwear nije samo moda โ€“ to je naฤin ลพivota koji odraลพava urbanu kulturu i ลพelju za autentiฤnoลกฤ‡u.

Generacija Z voli se igrati sa svojim proporcijama s prevelikom odjeฤ‡om. Kada stilizirate veฤ‡e komade, stilisti predlaลพu da ih uravnoteลพite s pripijenijim komadima โ€“ uska koลกulja uz ลกiroke hlaฤe ili uske hlaฤe uz ลกiroku koลกulju. 

Smrt skinny jeansa i raฤ‘anje nove ere

Moลพda je najjasniji primjer kako moda generacije Z mijenja pravila odijevanja potpuno odbacivanje skinny jeansa, trenda koji je dominirao modom poฤetkom 21. stoljeฤ‡a. Dok su milenijalci odrasli u traperu koji je postupno postajao sve pripijeniji i skraฤ‡eniji, kako je generacija Z odrastala, situacija se okrenula u suprotnom smjeru, dajuฤ‡i prednost duลพim i opuลกtenijim oblicima.

Umjesto skinny jeansa, Gen Z stil preferira baggy jeans, cargo hlaฤe i ลกiroke traperice koje omoguฤ‡uju veฤ‡u inkluzivnost, pristajuฤ‡i razliฤitim tjelesnim tipovima. Ovi stilovi nude kombinaciju udobnosti i leลพernosti, ali i omoguฤ‡uju mladima da kreiraju raznolike outfite โ€“ od opuลกtenih dnevnih kombinacija do urbanih, streetwear izgleda. Generacija Z prihvaฤ‡a razliฤite tipove tijela i odbacuje ideju jednog standarda ljepote.

Y2K nostalgija kao kulturni fenomen

Jedan od najfascinantnijih aspekata modnih trendova generacije Z je njihova nostalgija za Y2K stilom โ€“ modom s poฤetka 2000-ih. Prvo su se vratile 90-e s kratkim haljinama, djeฤjim majicama i ลกeลกirima, a onda je uslijedila renesansa Y2K trenda: strukovi su se smanjili, sunฤane naoฤale pastelnih tonova ponovno su se pojavile, a ลพene su izvlaฤile Juicy Couture trenirke iz skladiลกta.

TikTok moda odigrala je vaลพnu ulogu u vraฤ‡anju ovog trenda. Mladi su poฤeli istraลพivati vintage trgovine i second-hand shopove u potrazi za komadima koji oslikavaju estetiku 2000-ih. Julia Fox dospjela je na naslovnice zbog hlaฤa sa stidnom kosti, Addison Rae i Bella Hadid uoฤene su u Ed Hardyju, a Ice Spice proลกetala je crvenim tepihom dodjele Grammyja u prilagoฤ‘enoj Baby Phat kombinaciji.

gen Z modni izbori
FOTO: SHUTTERSTOCK

Influenceri kao novi modni autoriteti

Instagram influenceri poput Emme Chamberlain, Belle Poarch i Olivie Rodrigo postali su nova lica mode, zamjenjujuฤ‡i tradicionalne modne ikone. Emma Chamberlain, s milijunima pratitelja, postavila je novi standard za autentiฤnost u modi, ฤesto kombiniraju vintage komade s modernim brendovima na naฤin koji izgleda spontano i prirodno.

Bella Poarch, viลกe od TikTok zvijezde, postala je modna ikona svojstvenog prava. Njen prepoznatljiv stil koji ฤesto ukljuฤuje streetwear i hrabre dodatke osvojio je veliku publiku. Prema istraลพivanju YPulse, 72% generacije Z izjavilo je da cijeni samoizraลพavanje kroz modu, a Bella ga odliฤno utjelovljuje.

Odrลพivost kao nova modna religija

Kako se odijeva generacija Z usko je povezano s njihovom svijeลกฤ‡u o okoliลกu i druลกtvenoj odgovornosti. Trend โ€œunderconsumption coreโ€ koji je eksplodirao na TikToku zagovara ลพivotni stil temeljen na svjesnoj potroลกnji, minimalizmu i odrลพivosti. Umjesto masovne kupovine jeftine odjeฤ‡e koja ฤesto zavrลกi na odlagaliลกtima otpada, ovaj trend zagovara ponovno koriลกtenje, popravljanje i kupovinu odjeฤ‡e iz second hand trgovina.

S poveฤ‡anim interesom za oฤuvanje okoliลกa, pripadnici generacije Z biraju odrลพive brendove i materijale. Ova skupina naglaลกava vaลพnost odgovornog konzumiranja i podrลพava brendove koji imaju pozitivan utjecaj na okoliลก. Za mnoge pripadnike generacije Z, koji su odrasli u eri ekonomske nesigurnosti i suoฤeni s izazovima klimatskih promjena, potroลกaฤka kultura postala je simbol nestabilnosti i ลกtete.

Gender-fluid moda kao izraz slobode

Otvorenost prema unisex modi i izraลพavanje rodnih identiteta kroz odjeฤ‡u postaje sve uฤestalije meฤ‘u generacijom Z. Oni ฤesto biraju odjeฤ‡u koja nije strogo oznaฤena kao muลกka ili ลพenska, ruลกeฤ‡i tradicionalne rodne norme u modi. Prozirne tkanine i donje rublje postaju simbol odbacivanja rodnih normi, a Gen Z stil sve viลกe prihvaฤ‡a gender-fluid pristup odijevanju.

Influenceri poput Bretmana Rocka, koji je poznat po svojoj ลพivopisnoj osobnosti i hrabrim modnim izborima, inspiriraju mnoge mlade ljude da prihvate svoju pravu prirodu. Istraลพivanje Pew Research Centra pokazuje da 70% generacije Z cijeni autentiฤnost u influencerima, a Bretmanov pristup modi bez isprike rezonira s njegovom publikom.

Modni trendovi generacije Z takoฤ‘er imaju tendenciju favorizirati dizajne koji zavaravaju. U njihovoj se garderobi vidi puno stilova koji izgledaju gotovo poput ilustracija โ€“ odjeฤ‡a koja se igra s percepcijom koristeฤ‡i โ€œtrompe lโ€™oeilโ€, umjetniฤki princip u kojem se dvodimenzionalni objekti ฤine trodimenzionalnima.

Upotreba ovog umjetniฤkog izraza prirodna je za digitalnu generaciju, traลพeฤ‡i od gledatelja da razlikuje stvarnost od iluzije โ€“ vjeลกtinu koju je generacija Z morala njegovati usred svijeta druลกtvenih medija. Loeweova kolekcija jesen/zima 2023. sadrลพi nekoliko satenskih haljina s otisnutim zamuฤ‡enim slikama odjevnih predmeta iz 40-ih i 50-ih koje se ฤine izvan fokusa.

Sportsko nadahnuฤ‡e kao ลพivotni stil

Generacija Z ne boji se kombinirati estetiku unutar iste modne kombinacije. Buduฤ‡i da su odrasli usred eksplozije slobodnog vremena, ne boje se dodati sportske detalje na neoฤekivana mjesta. Adidas Samba kombiniraju se uz haljine, trenirke i atletske kratke hlaฤe prate sveฤanije, ลพenstvenije topove, a tenis suknje idu uz gotovo sve.

Internetski trendovi poput estetike โ€œblokecoreโ€ inspirirane nogometom otvaraju novu eru sportske robe, posebno dresova, unutar mode. Ovaj trend pokazuje kako TikTok moda moลพe transformirati sportsku odjeฤ‡u u izraz visoke mode.

modni izbori
FOTO: SHUTTERSTOCK

Buduฤ‡nost mode u rukama generacije Z

Moda generacije Z nije samo prolazni trend โ€“ to je fundamentalna promjena u naฤinu kako pristupamo odijevanju, kupovini i samoizraลพavanju. Ova generacija, koja ฤini ฤetvrtinu svjetskog stanovniลกtva, veฤ‡ sada ima znaฤajan utjecaj na naฤin na koji brendovi pristupaju dizajnu, marketingu i distribuciji proizvoda.

Prema analizi portala Business of Fashion, najdraลพa stvar na koju generacija Z troลกi novac upravo je moda โ€“ viลกe nego na video igre, glazbu ili restorane. No, njihove shopping navike drugaฤije su od starijih generacija jer su vrlo kritiฤni prema modnoj industriji.

Kontinuirana analiza preferencija generacije Z omoguฤ‡uje modnim brendovima da odrลพe korak s brzim promjenama u modnim ukusima te da stvore proizvode i marketinลกke kampanje koje odraลพavaju autentiฤnost i vrijednosti generacije Z. 

Generacija Z transformirala je modnu industriju svojim zahtjevima za odrลพivoลกฤ‡u, personalizacijom i autentiฤnim iskustvima. Njihov utjecaj postavlja nove standarde i oblikuje buduฤ‡nost modne scene kroz kombinaciju nostalgije, inovacije i druลกtvene osvijeลกtenosti.

Gen Z moda nije samo o odjeฤ‡i โ€“ to je o identitetu, vrijednostima i naฤinu ลพivota koji prihvaฤ‡a raznolikost, kreativnost i autentiฤnost. Dok starije generacije moลพda ne razumiju zaลกto mladi kombiniraju vintage komade s futuristiฤkim dodacima ili zaลกto nose suknje preko hlaฤa, jedna stvar je jasna: generacija Z piลกe vlastita pravila mode, a ostatak svijeta ih slijedi.

Ova revolucija tek je poฤetak. Kako generacija Z stjeฤe sve veฤ‡u kupovnu moฤ‡ i utjecaj, moลพemo oฤekivati joลก radikalnije promjene u naฤinu kako shvaฤ‡amo modu, stil i samoizraลพavanje. Buduฤ‡nost mode je u rukama generacije koja ne poznaje granice โ€“ i to je moลพda najbolja vijest koju modna industrija moลพe dobiti.