Frederic Eugene Ives: Kreativni proces i bljesak ideja

Frederic Eugen Ives: Kreativni proces i bljesak ideja

Gotovo sve izvrsne ideje slijede sličan kreativni proces, a ovaj članak objašnjava kako taj postupak funkcionira. Razumijevanje toga važno je jer je kreativno razmišljanje jedna od najkorisnijih vještina koje možete posjedovati. Gotovo svaki problem s kojim se suočavate na poslu i u životu može imati koristi od inovativnih rješenja i kreativnih ideja.

Svatko može naučiti biti kreativan pomoću par koraka koje ćemo spomenuti u sljedećem odlomku. To ne znači da je biti kreativan lako. Otkrivanje vašeg kreativnog genija zahtijeva hrabrost i puno prakse. Međutim, ovaj bi pristup trebao pomoći demistificirati kreativni proces i osvijetliti put prema inovativnijim razmišljanjima.

Kako kreativni proces funkcionira?

Da biste bolje shvatili kako ovaj postupak funkcionira, dopustite da vam ispričamo kratku priču.

Foto: Unsplash

Problem kojem je potrebno kreativno rješenje

Godina 1870-ih novine i tiskari suočili su se sa vrlo specifičnim i vrlo skupim problemom. Fotografija je u to vrijeme bila nov i uzbudljiv medij. Čitatelji su željeli vidjeti više slika, ali nitko nije mogao smisliti kako brzo i jeftino ispisati te slike.

Na primjer, ako su novine htjele ispisati sliku u 1870-ima, morali su angažirati gravera da ručno ureže kopiju fotografije na čeličnu ploču. Te su ploče služile za utiskivanje slike na stranicu, ali su nakon nekoliko primjena često pukle i nisu se više mogle koristiti. Možete zamisliti koliko je ovaj postupak fotograviranja bio izuzetno dugotrajan i skup.

Čovjek koji je izumio rješenje ovog problema zvao se Frederic Eugene Ives. Bio je istraživač na polju fotografije i do kraja je svoje karijere izdao preko 70 patenata. Njegova priča o kreativnom procesu i inovacijama, koju ćete pročitati u nastavku teksta, korisna je studija slučaja za razumijevanje ovih ključnih koraka u kreativnom procesu.

Bljesak shvaćanja

Ives je započeo kao šef tiskare u Ithaci u New Yorku. Nakon dvije godine učenja detalja iz procesa tiska, počeo je upravljati fotografskim laboratorijem na obližnjem sveučilištu Cornell. Ostatak desetljeća proveo je eksperimentirajući novim fotografskim tehnikama i učeći o fotoaparatima, pisačima i optikama.

Godine 1881. Ives je imao bljesak ideje u vezi s boljom tehnikom tiska. Ives je svoju viziju brzo pretočio u stvarnost i patentirao je svoj tiskarski izum 1881. Ostatak desetljeća proveo je poboljšavajući ga. Do 1885. razvio je pojednostavljeni postupak koji je donio još bolje rezultate. Kako je poznato, Ivesov postupak smanjio je troškove ispisa slika za 15 puta i ostao standardna tehnika ispisa sljedećih 80 godina.

Što iz ovoga možemo naučiti?

Primjer Ivesa sjajan je primjer kreativnog procesa i bljeska ideje. Postupak tiska koji je razvio Frederic Eugene Ives koristio je metodu koja se naziva halftone printing da bi se fotografija razložila na niz sitnih točkica. Slika izbliza izgleda poput kolekcije točkica, no kada se gleda s normalne udaljenosti točke se stapaju i stvaraju sliku s različitim nijansama sive boje.

5 stadija kreativnog procesa

Godine 1940. James Webb Young objavio je kratki vodič pod naslovom A Technique for Producing Ideas. U ovom je vodiču dao jednostavan, ali dubok uvid u stvaranje kreativnih ideja.

Prema Youngu, inovativne ideje događaju se kada razvijate nove kombinacije starih elemenata i iskustava. Drugim riječima, kreativni proces nije u generiranju nečeg novog iz potpuno praznog lista ili iz neke prazne točke, već u uzimanju onoga što je našem mozgu već poznato i kombiniranju tih dijelova na novi način.

Ono što je najvažnije, sposobnost stvaranja novih kombinacija ovisi o vašoj sposobnosti da vidite odnose između pojmova i da čitate između redaka. Ako možete stvoriti novu vezu između dvije stare ideje, učinili ste nešto kreativno.

Young je vjerovao da se taj kreativni proces povezanosti uvijek odvijao u pet koraka.

  1. Prikupite novi materijal. U početku učite. Tijekom ove faze usredotočujete se na a) učenje specifičnog materijala koji je izravno povezan s vašim zadatkom i b) učenje općeg materijala postajući fascinirani širokim rasponom koncepata.
  2. Temeljito radite na materijalima u svom umu. Tijekom ove faze ispitujete ono što ste naučili promatrajući činjenice iz različitih kutova i eksperimentirajući usklađivanjem različitih ideja.
  3. Odmaknite se od problema. Problem potpuno izbacite iz uma i nastavite raditi nešto drugo što vas uzbuđuje i energizira.
  4. Neka se vaša ideja vrati vama. U nekom trenutku, ali tek nakon što prestanete razmišljati o tome, vaša ideja vratit će vam se s bljeskom ideje.
  5. Oblikujte i razvijajte svoju ideju na temelju povratnih informacija svijeta. Da bi bilo koja ideja uspjela, morate je objaviti svijetu, podvrgnuti je kritici i prilagoditi je prema potrebi.
Foto: Unsplash

Ideja u praksi

Kreativni proces koji koristi Frederic Eugene Ives pruža savršen primjer ovih pet koraka u praksi.

Ives je prvo prikupio materijal, životno iskustvo . Dvije godine proveo je radeći kao šegrt u tiskari, a zatim četiri godine vodeći fotografski laboratorij na Sveučilištu Cornell. Ta su mu iskustva dala puno materijala na koji se mogao osloniti i povezati fotografiju i tisak.

Drugo, Ives je počeo razvijati i raditi na svemu što je naučio. Do 1878. godine Ives je svoje vrijeme provodio eksperimentirajući novim tehnikama i spajao različite ideje.

Treće, Ives se odmaknuo od problema. U ovom ga je slučaju, kako je sam izjavio, mučila neizvjesnost i to što ne može dobiti kreativnu ideju za razvijanje svoje zamisli.

S tim je mislima otišao na spavanje dok mu je u um došla ideja koja ga je naprosto probudila, što je ujedno i četvrta točka – ideja mu se vratila. Pustiti kreativne izazove da sjede dulje vrijeme u našem umu mogu također uspjeti. Bez obzira na to na koliko dugo se odmaknete, trebate učiniti nešto što vas zanima i odvojiti vaš um od problema.

Napokon, Ives je godinama nakon patentiranja nastavio raditi na svom izumu. Zapravo je poboljšao toliko aspekata da je izdao i drugi patent. To je ona kritična točka i često se zanemaruje. Lako se možete zaljubiti u početnu verziju svoje ideje, ali sjajne ideje tek se razvijaju u vašoj glavi.

Kreativni proces – ukratko

An idea is a feat of association, and the height of it is a good metaphor.


—Robert Frost

Kreativni proces čin je uspostavljanja novih veza između starih iskustava. Dakle, možemo reći da je kreativno razmišljanje zadatak prepoznavanja odnosa između pojmova.

Biti kreativan ne znači biti prva (ili jedina) osoba koja je izmislila neku ideju. Češće se kreativnost odnosi na povezivanje različitih ideja. Biti kreativan proces je u vašeg uma.