Doručak i mršavljenje: koliko su povezani?

Doručak i mršavljenje: koliko su povezani?

Doručak i mršavljenje dugo su se povezivali, a povezuju se i danas. Doručak se dugo slovio najvažnijim obrokom u danu, a s vremenom su se njegove navodne prednosti proširile i na kontrolu tjelesne težine. No, ispostavilo se da je činjenica da je doručak najbolji za gašenje gladi i izbjegavanje kasnijeg prejedanja vrlo upitan savjet.  

Bilo da doručkujemo ili taj obrok preskočimo, „doručak ima minimalno vidljiv učinak na tjelesnu težinu“, kaže David Allison, dekan Škole javnog zdravlja Sveučilišta Indiana u Bloomingtonu, koji je proveo istraživanje baš na tu temu. “Rezultati u ovom trenutku izgledaju sasvim jasnima.”

Pa, kako je postalo uobičajeno da je doručak dobar za oblikovanost našeg struka, i zašto je to mišljenje i dalje tako zastupljeno i snažno? Veliki dio zasluga pripada proizvođačima hrane za doručak – žitarica.

Kako su prikazivani doručak i mršavljenje?

Počevši od ranog 20. stoljeća, američki proizvođač žitarica i proizvođač hrane C.W. Post oglašavanjem je postigao takav status doručka da je uvelike utjecao na ljude. “Zbog njegovih inovativnih promotivnih tehnika, Postov utjecaj na jutarnji obrok bio je jak i dubok”, piše povjesničarka hrane Abigail Carroll u svojoj knjizi Three Squares: The Invention of the American Meal. To oglašavanje oblikovalo je ne samo ono što ljudi jedu, već i ono što očekuju da će doručak učiniti za njihovo zdravlje.

Do 1950-ih, reklame za Grape-Nuts reklamirale su njegov navodni veliki utjecaj na težinu. Jedna je tako reklama, na primjer, prikazivala nasmijanu mladu ženu koja ima seksi haljinu na svom mršavom tijelu, dok jača žena ljubomorno gledala u nju. Druga reklama dala je poruku da mršavi ljudi za doručak jedu Post Grape-Nuts.

Tema se u reklamnoj kampanji Grape-Nutsa nastavila i u 1960-im godinama prikazujući majku Caroline Burke i Dale, njoj vrlo sličnu kćer tinejdžerku. U kultnoj TV reklami bio je prikazan mladić kako je u bazenu greškom zgrabio Caroline i potom uzvikavši: “O, ne, gospođo Burke. Mislio sam da ste Dale!” Njezina tajna da ostane tako vitka? Vježba i doručkuje Grape-Nuts.

Isto tako, reklamna kampanja Special K Challenge obećavala je da bi konzumiranje žitarica za doručak moglo dovesti do gubitka čak i do šest kilograma u dva tjedna. No, postoje istraživanja koja su pokazala da oni koji doručkuju teže manje od onih koji doručak preskaču. Problem je u tome što mnoga od ovih studija pokazuju samo povezanost, a ne uzrok i posljedicu. Moguće je da su oni koji doručkuju mršaviji zbog drugih životnih navika ili osobina koje istraživanja nisu uzela u obzir. Za to su potrebna randomizirana ispitivanja, vrste studija koje mogu pokazati uzrok i posljedicu.

Novije informacije vezane za doručak i mršavljenje

Objedinjavajući rezultate sedam studija – vrste studije poznate kao meta-analiza – u 2019. godini australski su istraživači otkrili da sudionici koji su doručkovali nisu izgubili više na težini. Niti su unosili manje kalorija. Oni koji doručkuju u prosjeku dnevno unose 260 kalorija više od onih koji ne doručkuju. Ipak, započeti dan s, recimo, ogromnom hrpom čokoladnih palačinki nije isto što i jesti zob s bobicama.

unsplash.jpg

Ako ujutro niste gladni, ne vrijedi se siliti na doručak. Ali, ako jedete doručak, on bi se trebao sastojati od kombinacije hrane koja će vas uistinu nahraniti tako da imate energiju kroz čitav dan. To znači da biste u svoj doručak trebali uključiti veliki unos proteina, vlakana i masti.

Ako se ipak odlučite za slatki doručak kao što su krafne ili peciva, preporučuje se ograničavanje porcija i kombiniranje s hranom bogatom vlaknima i proteinima kako biste spriječili nagli porast šećera u krvi što će nakon toga biti popraćeno naglim padom tog šećera. Kada su u pitanju žitarice, potražite robne marke koje sadrže relativno visok uvio vlakana i malo šećera. Štogod da jedete, preporučuje se izbjegavanje obilatog doručka jer se zbog njega možete osjećati tromo.

Na samom kraju, hoćete li doručkovati individualna je odluka na temelju vaših preferencija i ciljeva. Probajte različite stvari i vidite što vam najbolje odgovara.

unsplash.jpg