5 načina da usvojite komunikacijske vještine

Mnogi tvrde da su upravo komunikacijske vještine jedina vještina koja vam treba u životu. Ista otvara vrata raznim prilikama, pomaže nam da naučimo nova znanja i motivira nas da bolje razumijevamo druge ljude. Danas ćemo razgovarati o tome zašto su nam komunikacijske vještine potrebne, koja to točno vrata ove vještine otvaranja, ali i što podrazumijevaju.

komunikacijske vještine
FOTO: SHUTTERSTOCK

Kako bismo vam dali konkretne savjete, također ćemo nabrojati pet odličnih metoda da razvijete komunikacijske vještine. Ne brinite, nećete morati čitati brojne knjige o ljudima i govoru tijela, iako ni to nije loša ideja za one koji ionako vole provoditi vrijeme čitajući!

Zašto nam trebaju komunikacijske vještine?

Pomažu nam da se ističemo

U svijetu zbunjenih ljudi koje je strah reći što misle, komunikacijske vještine mogu biti ključne! Koliko god nas je ponekad strah javno govoriti svoje mišljenje i izražavati svoje želje, ljudi će vas na taj način svakako prije zapamtiti. Najgora situacija u kojoj možete biti jest da ste neutralni – na taj način niti okupljate istomišljenike niti filtrirate svoje društvo. To je garancija da ćete u budućnosti imati i problem s nekim u vašoj okolini! Zato, istaknite se dobrim komunikacijskim vještinama i uvjerite se tko su vaši pravi prijatelji.

Daju nam prednost na tržištu rada

Komunikacijske vještine izuzetno su bitne na gotovo svim radnim mjestima. Ljudi vjeruju da postoje radna mjesta na kojima ne radimo s kupcima ili suradnicima pa nije bitno koliko smo sposobni vješto komunicirati, ali to nije istina! Čak i da radite na radnom mjestu gdje nemate puno ljudske interakcije, već sami radite na projektima uz neke alate i resurse, opet ćete te projekte morati prezentirati drugima. Ljudska interakcija neizbježna je i zbog toga moramo biti vješti u razgovoru.

Olakšavaju nam sve interakcije s ljudima

Poučeni prošlim paragrafom, lako zaključujemo da je u životu interakcija s drugim ljudima obveza koju svi moramo poštivati. Gotovo je nemoguće izolirati se i očekivati da je takav način života održiv ili da će nas dovesti tamo gdje želimo biti. Zaista, to za većinu nije opcija. Interakcije s ljudima obavezne su kad se penjemo po raznim ljestvicama i pokušavamo postići naše ciljeve.

vještine komuniciranja
FOTO: SHUTTERSTOCK

Iako bismo voljeli da ljudi ne osuđuju odmah na prvi pogled, to također nije realistično – ljudi će odmah prvu interakciju koju imaju s nama označiti kao dobru ili lošu i na temelju toga će nas u budućnosti smatrati sposobnima, odnosno nesposobnima. Zaključno, sve je u životu lakše kad imamo više ljudi koji su na našoj strani, a to se lako postiže kad imamo razvijene komunikacijske vještine.

Život postaje jednostavniji

Možda vam se čini kao da komunikacijske vještine neće imati velik utjecaj na vaš život, pogotovo van posla, ali to nije tako. Povišicu ćemo dobiti uz dobru komunikaciju sa šefom, a kvalitetan brak komunikacijom s partnerom. Djecu odgajamo tako što s njima razgovaramo, a poslovne prilike razvijamo putem networkinga, odnosno povezivanja. Mnoge stvari koje si u životu želite upravo su ostvarive kvalitetnom komunikacijom i jednostavno ćete si olakšati život ako naučite kako se bolje integrirati u razna društva i prezentirati vlastite vještine.

Ispunjavamo svoj puni potencijal

Zašto ne bismo uvijek objeručke prihvatili priliku da budemo bolji u nečemu? Svoj puni potencijal možemo ispuniti samo kada radimo na sebi na svim životnim područjima. Tko zna koje sve životne prilike čekaju iza ugla? Možda nam budu bolje vidljive jednom kad razvijemo vlastite komunikacijske vještine i kad postanemo bolja verzija sebe. Nije uvijek ni stvar u tome da moramo imati bolje sposobnosti, već i da u procesu učenja razvijemo neke spoznaje koje će nas kroz život služiti na pozitivan način.

Osiguravaju i poslovni i privatni napredak

Nemojte raditi na sebi samo kako biste dobili povišicu – radite na sebi kako biste živjeli bolji život. Dobre komunikacijske vještine otvorit će vam oči u jednom potpuno novom smislu jer ćete na drugi način gledati i sebe i druge ljude, što je uvijek odlična stvar! Naučit ćete i bolje procijeniti one oko sebe te zaštiti svoje interese kad je to potrebno. Usudimo se reći da ne postoji nijedno životno polje koje se ne bi okoristilo od dobrih vještina komuniciranja.

Što komunikacijske vještine podrazumijevaju?

Kvalitetne i čvrste odluke

Ako želite razviti komunikacijske vještine, morate znati što točno trebate, morate i/ili želite. Čvrste odluke i razumijevanje vlastitih motiva jedan je od ključnih koraka u osobnom razvoju. Ljudi koji ne znaju što žele nemaju što za prezentirati jer ni sami nisu sigurni, stoga morate naučiti kako dobro procijeniti što vam je bitno, a što nije.

Dinamično rješavanje problema

Komunikacija je prilično dinamična – sigurni smo da to znate i sami. U samo jednom trenutku atmosfera razgovora, raspoloženje vaših sugovornika i/ili tema o kojoj se razgovara mogu se promijeniti. Ljudi uvijek imaju neke motive, nekad pozitivne, a nekad negativne. Na vama je da svakom razgovoru pristupite dinamično i da uvijek budete svjesni svih promjena. Dobro opažanje je ključna vještina za kvalitetnu komunikaciju.

Bolju produktivnost

Kad komuniciramo, moramo znati razaznati produktivnu komunikaciju od neproduktivne. Neproduktivna komunikacija često se svodi na razgovor sa sugovornikom ili sugovornicima koji su loši komunikatori, nezainteresirani ili pak potpuno ne razumiju temu razgovora. Bolje je trošiti naše vrijeme i živce na produktivnu vrstu komunikacije koja nam zapravo nešto može i donijeti.

Profesionalizam, ali i pokazivanje karaktera

Učenje o balansu između profesionalnosti i pokazivanja vlastite osobnosti izuzetno je bitno. S jedne strane, želimo pokazati da smo profesionalni i da razumijemo kontekst razgovora – nećemo se nikome rugati, neprikladno ga ismijavati, govoriti stvari koje očito nisu prigodne… S druge strane, moramo naučiti kako pokazati svoju osobnost jer je ona razlog da nas ljudi zapamte.

prezentiranje projekta
FOTO: SHUTTERSTOCK

Razumijevanje sebe i drugih ljudi

Dobri komunikatori puno truda ulažu u razumijevanje sebe i drugih – kako namjera i ideja, tako i motiva te emocija. Bez razumijevanja u kojem se smjeru razvija situacija, teško ćemo prilagoditi svoj govor tijela i rječnik na pravilan način. Zbog toga valja promatrati ljude i razviti dobru ideju o ljudskom ponašanju – dobra je vijest da mnogi u ponašanju imaju razne uzorke pa relativno lako možemo shvatiti njihove motive.

Dobro označavanje emocija

Pravilno prepoznati i označiti emociju nije tako jednostavan posao kao što mislimo. Svi mi razlikujemo ljutnju od sreće i ushićenost od tuge, ali kako razlikovati ljutnju od frustracije ili zbunjenost od povrijeđenosti? Najlakše je krenuti s razumijevanjem vlastitih emocija, a onda možemo iste primijetiti kod drugih ljudi. Najveći je problem u ovom koraku činjenica da su nas naučili kako su mnoge emocije štetne ili zabranjene, a nisu – pogotovo ako ih znamo kontrolirati.

Osjećaj za tajming

Znate one situacije u kojima svi sjede u neugodnoj tišini? Ili pak one gdje se prepiru i pričaju jedni preko drugih? Izuzetno je bitno imati dobar osjećaj za komunikaciju i razumjeti koji je ispravan trenutak da se uključimo u neku temu. Isto tako, trebamo razviti osjećaj za dvostranost razgovora, odnosno koliko često možemo nešto reći bez da vodimo monolog. Razgovor je ponekad kao ples pa, iako jedna osoba možda u trenutku vodi drugu, obje moraju sudjelovati.

Stvaranje ugodne atmosfere

Sigurni smo da ste barem jednom u životu upoznali osobu s kojom vam je uvijek neugodno razgovarati – možda osoba baca neprimjerene komentare, a možda jednostavno ne postoji dobra dinamika i razgovor uvijek završi na isti način. Neki ljudi imaju urođen talent da smire i razumiju druge ljude, dok drugi moraju uložiti puno više truda da bi postigli taj efekt. Neke se stvari mogu naučiti, ali kroz vrijeme ćete najbolje naučiti kako ugodno komunicirati kad steknete dovoljno iskustva. Vaše će komunikacijske vještine nastati kad dovoljno puta pokušate komunicirati prateći neke savjete.

Dijeljenje informacija na ispravan način

Kada i kako dijelimo informacije? Bitno je da dijelimo ono što je istinito, ispravno, bitno i poželjno za dijeliti. Svatko mora razviti osjećaj za to što je u situaciji prigodno, ali najbitnije je da govorite istinu i da uvijek dijelite ono što je zaista bitno u trenutku. Prezentiranje informacija na zanimljiv način također je jako bitno, a radi se o vještini koju svatko mora razviti za sebe – neki ljudi lakše hvataju tuđu pažnju, a neki teže.

Umjerenost

U svemu u životu dobro je biti umjeren – rijetko kada ekstreme percipiramo kao poželjne. Na isti način ne želimo da budete pretihi, preglasni, vodite razgovor previše, ali niti da budete pasivni. Valja naći balans između šale i ozbiljnosti te pitanja i odgovora. Uglavnom, pokušajte zaista kad god možete pokazati dinamičnost i umjerenost – to su dvije najbitnije komunikacijske osobine.

Dobro poznavanje ljudskih odnosa

Komunikacijske vještine počinju i prije no što krenete komunicirati. Predznanje je u komunikaciji bitno pa stoga morate biti informirani o odnosima i dinamici drugih ljudi s kojima razgovarate. Pokušajte uvijek biti obzirni i naći način da pokažete kako brinete za druge.

5 načina da razvijete komunikacijske vještine

U nastavku donosimo pet konkretnih načina da razvijete svoje komunikacijske vještine. Ove metode valja primjenjivati redovito, ali imajte na umu da je prava komunikacija uvijek najbolji način da vježbate. Ovo su zapravo pripremne aktivnosti koje će vam pomoći da se u samom trenutku razgovora osjećate ugodnije, prirodnije i spremnije. S obzirom na to da je samopouzdanje izuzetno bitno u komunikaciji, već ćete imati prednost nakon ovih vježbi!

Imitirajte interakcije i događaje

Postoje određene interakcije koje mogu biti stresnije od drugih pa su komunikacijske vještine u tim slučajevima potrebnije. Kako ćete čestitati rođendan nekome koga ste tek jučer upoznali? Kako izraziti sućut osobi s kojom ste nekoć bili u konfliktu? Kako prezentirati svoj projekt šefu koji vas čini nervoznima? Na ova pitanja odgovore možete dobiti isključivo vježbom.

Pred ogledalom imitirajte interakcije koje su vam stresne i smislite što ćete reći. Svrha ove vježbe nije da predvidite sve tuđe odgovore i razgovor uvijek vodite sami sa sobom, već da smislite neke praktične fraze koje ćete moći iskoristiti. Isto tako možete promatrati svoj izraz lica i zaključiti koja emocija izgleda autentično i prigodno.

Naučite aktivno slušati

Kako aktivno slušati? Najbolji način da aktivno slušate, odnosno slušate na pravilan način, jest da osobi uvijek pokušate potvrditi to što je rekla. Dakle, ako vam osoba priča o tome kako je kupovala majicu i nije našla svoj broj, možete ju pitati neka od navedenih pitanja: u kojim si dućanima bila? Znači, nisi uspjela naći svoj broj u cijelom dućanu? Kakvu si majicu tražila?

Postavljanje pitanja nakon što vam netko ispriča svoju priču jednostavan je način da uvjerite drugu osobu kako ste slušali i kako ste zainteresirani za komunikaciju koju vodite. Naravno da to ne treba raditi nakon svake rečenice jer će postati očito da pratite određeni uzorak.

Aktivno slušanje je izuzetno bitno jer drugi ljudi dobivaju dojam kao da smo prisutni u trenutku, a najgora stvar koju možete napraviti nakon što vam se netko povjeri ili požali jest reći „baš šteta“, „je, je, kužim“ ili „jao, imaš peh“. Ljudi tada imaju osjećaj da ih uopće niste slušali i shvaćaju da vaše komunikacijske vještine ipak nisu na razini.

Budite vješti u kontroli emocija

Komunikacijske vještine moraju se baviti i emocijama i neverbalnim znakovima, a ne samo riječima. Ako imate problema sa impulzivnošću i manjkom emocionalne kontrole, na tim stvarima svakako morate raditi prije no što od drugih ljudi počnete očekivati pozitivne povratne informacije.

Ljudi koji se brzo razljute ili u neprikladnim situacijama postaju glasni i grohotom se smiju, ali i oni koji brzo postanu živčani ili uvrijeđeni često nisu dobri sugovornici. Bitno je emocionalno se regulirati, ali i izraziti svoje mišljenje i osjećaje na pristojan način. Ovime ne zakidate sebe, već si omogućavate procesiranje informacija s dostojanstvom.

Postanite majstori neverbalne komunikacije

Neverbalna komunikacija mnogima je nepoznata i problematična. Kada je prigodno nasmijati se, a kada ne? Smijemo li staviti ruku na tuđe rame ili ne? Koliko blizu treba stajati nekome koga smo tek upoznali? Na ova pitanja odgovaraju sociolozi i psiholozi, a mi želimo s vama podijeliti nekoliko početničkih savjeta koji će vam definitivno pomoći.

Ljudi koji su nasmiješeni često ostavljaju bolji dojam od onih koji nisu, a gledanje oči u oči tijekom razgovora stvara osjećaj povjerenja. Budite skromni što se tiče širenja osobnog prostora te pokušavajte ne mahati rukama previše. Možete pokazivati rukama i širiti ih maksimalno do širine svojih ramena, ali nikako nemojte ulaziti u tuđi prostor jer ćete se drugima činiti kao agresivna osoba.

Proučavajte ljude

Možda se ovaj savjet čini malo čudnim, ali dobar način da naučite kako bolje komunicirati jest da proučavate komunikaciju onih koje smatrate dobrim komunikatorima. Naravno da navedene ljude nećete pratiti u restoranima i kafićima te ih uznemiravati, ali ako rade na istom radnom mjestu kao vi ili provode dosta vremena u vašoj blizini, zašto ne? Kakva je njihova neverbalna komunikacija? Što drugi ljudi misle o njihovoj karizmi i metodama komunikacije? Kakve su točno njihove komunikacijske vještine?

Zaključak

Komunikacijske vještine izuzetno su bitne i u poslovnom i u privatnom svijetu, a neke od temeljnih vrijednosti vjerojatno već intuitivno poznajete. S vama smo podijelili i pet načina da poboljšate svoje komunikacijske vještine, a na vama je samo da savjete primijenite i uočite kako se posljedično pozitivno mijenjate u svim životnim poljima.